Máš prázdný košík

Škoda Fabia +

Kategorie

Škoda Fabia +

Obrázek

Úvod:

Kompletní individuální přestavba Škody Fabia 1,2 HTP na monstrum v podobě malého a nenápadného prcka s motorem 1,8T a výkonem 245koní a 370Nm. Motor 1,2HTP asi netřeba představovat. Ideální lehká pohonná jednotka pro městský provoz a pro nenáročného uživatele. No ale, co když je člověk náročný a už ne úživatel, ale řidič? I auto jako Škoda Fabia toho v tomto směru může hodně nabídnout!! Vzhledem k lehkosti auta a dobrému podvozku je to ideální základ pro stavbu rychlého HotHatche.

Při rozhodování jakou pohonnou jednotku použít bylo celkem jasno. Motor 1,9TDI je poměrně těžký, při úpravě na vyšší výkon razantně ztrácí rozsah využitelných otáček a je dosti „gumový“. Kvůli malému rozsahu využitelných otáček by se musela dát i šestistupňová převodovka a to jsou další kila navíc na přední nápravě auta, které je až extrémnně citlivé na rozložení hmotnosti. Proto padla volba na motor 1,8T s pětistupňovou krátkou převodovkou (vmax 240km/h), což je jako komplet podstatně lehčí a možnosti ladění motoru na vyšší výkon jsou defakto neomezené.

Stavba:

Dárcem motoru byla Škoda Octavia RS 1,8T 132kW, převodovka byla použita ze slabšího motoru se 110ti kilowaty kvůli lehčímu stálemu převodu. Díky sdílení platforem bylo možné použít koncernové držáky motoru i převodovky a jediná úprava pro usazení spočívala ve vyrobení poloos na míru. Po předělání elektriky se mohlo přistoupit k prvnímu startu. Nerad bych, aby to vyznělo jako nějaká lehká plug&play úprava, to rozhodně ne.

Auto bylo pojízdné, ale brzdy ani podvozek absolutně nestačily. Proto se na přední nápravu nastěhovaly čtyřpístkové brzdiče AP Racing ze SEATu Ibiza Cupra R s dvoudílnými kotouči Zimmermann Formula Z o velikosti 312x25mm a na zadní nápravu přišly brzdy ze Škody Fabia RS. Podvozek dostal sportovní pružiny V-Maxx (ty asi mohou z velké části za to, proč podobné „na oko levné“, nekvalitní a hlavně polské/čínské kopie produktů v našem sortimentu nikdy nenajdete). Výfuk byl udělán provizorně a platí pro něj asi totéž, co pro pružiny. Naštěstí toto vše na autě dlouho nevydželo a hned po vychytání všech neduhů, kdy se auto stalo spolehlivé, šly z auta pryč.

To už se pomalu dostáváme k té serioznější stránce této stavby. Auto fungovalo skvěle, a tak se mohlo přistoupit k odstranění posledních neduhů a započít s úpravami. Jako první přišla na řadu sada tlumičů a pružin KW variant 1 INOX, vyměnily se na přední nápravě seriové silentbloky, které se utrhnou opravdu rychle, za silentbloky od firmy SuperPro a na zadní nápravu se nastěhovaly zesílené ze SEATu Ibiza Cupra R. Úpravu podvozku završila výměna stabilizátoru. Na přední nápravu se dosadil 22mm stabilizátor Eibach a na zadní nápravu se dodatečně namontoval 23mm silný stabilizátor od Britské firmy Jabba Sport. Výfuk se pořídil od firmy Blueflame Performance, který byl původně určený pro VW Polo 1,8T GTI a po uzpůsobení koncovky mohl na auto. Následovalo ještě namontování většího mezichladiče stlačeného vzduchu od Forge Motorsport, také původně určeného pro VW Polo 1,8T GTI. Díky těmto úpravám dostalo auto uplně jiný kvalitativní rozměr.

V této fázi mělo auto 190koní a 330Nm a fungovalo relativně dobře viz video s pronásledováním Porsche 911 na Autodromu v Mostě. Fungovalo skvěle až na jednu vyjímku a to byl výkon. I přes úpravy, které na autě byly, tak s hodnotami výkonu jsme moc spokojení nebyli a autu evidentně chyběla kvalitní úprava řídící jednotky. Přitom auto dávalo neustále jasně najevo, že snese výkon daleko větší. Přistoupili jsme tedy k úpravám, které se nám ovšem změnily v noční můru.

Nebudeme chodit kolem horké kaše, a tak na rovinu řekneme, že další krok se dosti nepovedl. Člověk ale občas musí za své zkušenosti zaplatit, a to se nám také stalo. Díky této naší zkušenosti můžeme nyní zákazníkům nabídnout bezproblémová řešení, ale o tom až dále. Na auto byl namontován turbokit od Franken Turbo a auto bylo doladěno u firmy TDI***p. Bohužel auto v této konfiguraci nikdy pořádně nefungovalo a skončilo to explozí motoru, kdy ojnice proletěla blokem, což uzemnilo naší Fabii na 3 roky k ledu. Ať už byla chyba na straně doladění nebo v hardwaru, to už dnes nebudeme rozebírat. Turbokit od Franken turbo jsme po otestování stáhli z nabídky, jelikož jsme zaznamenali problémy se spolehlivostí u jiných našich zákazníků a díky této trpké a drahé zkušenosti jsme se odprostili od externích úpravců, kteří s těmito motory nemají takové zkušenosti. Z tohoto důvodu jsme přinesli na Český trh firmu APR, která je předním světovým úpravcem benzínových motoru koncernu VW a díky tomu Fabia znovu ožila.

Stavba nového motoru:

Nový motor jsme pojali jako stavbu, kde jsme od základu změnili téměř vše tak, aby motor byl dle nás ideální pro dosažení maximálního výkonu. Z původního agregátu AUQ tak zůstala pouze motorová elektrika, jinak je vše jiné. Byla použita jiná hlava válců s většími sacími i výfukovými kanálky, osazená ostřejšími vačkami s vyšším zvyhem ventilů. Nový blok jsme osadili zesílenými ložisky Calico a aby se už další ojnice nikdy nepodívala ven, tak jsme dosadili kované ojnice od Integrated Engineering spolu s kovanými písty JE. To vše pro maximální zvýšení spolehlivosti a hlavně s ohledem na to, kdybychom šli v budoucnu s výkonem ještě daleko výše. Na sací stranu hlavy již nepasovaly staré sací parohy, a tak se daly také jiné s většími kanálky. Výfukové svody byly dosazené od firmy CTS Turbo a o přeplňování se stará turbokit od APR s turbodmychadlem KKK K04 001 včetně doladění řídící jednotky. Ani si nedokážete představit jaké to je, když auto měsíc ladíte a ono stejně nefunguje. O to lepší pocit byl, když po doladění jednotky od APR auto na první pokus chytlo a po zahřátí se rozjelo jak nikdy před tím. Už žádný "pokus -> omyl", začíná éra APR!

Aby se přenesl výkon na kola, byla upravena i převodovka, která dostala kompletní spojkový set s odlehčeným hliníkovým setrvačníkem od Clutch Masters. Problém s přenesením výkonu na kola se vyřešil, ovšem po doladění na vyšší výkon cca 245oní a 370Nm tu vznikl problém nový, a to s přenosem výkonu z kol na asfalt. Proto se pořídili lepivější gumy TOYO T1-R a do budoucna se určitě plánuje samosvorný diferenciál Wavetrac.

Momentálně je ovšem primární auto dostat zpět do spolehlivého stavu. Přecijen 3 roky stání se na autě podepíší, a tak nás čeká ještě nemalá práce k tomu, aby auto zase zářilo na různých "jezdících" akcích. Držete nám palce!

Výpis úprav:

Motor:

APR K04 Turbokit Obrázek

APR R1 přepouštěcé ventil (BOV) Obrázek

Hlava válcu s většími kanálky a ostřejšími vačkami

Kompletní nerezový výfuk Blueflame Performance bez katalyzátoru v průměru 76mm pro VW Polo GTI uzpůsobený pro použití na Škodu Fabia, zakončený dvěmi kulatými koncovkami. 

Intercooler Forge Motorsport pro Polo GTI uzpůsobený pro zástavbu do Škody Fabia Obrázek

4 barový regulátor tlaku paliva Obrázek

Zapalovací svíčky NGK PFR7Q - na dotaz

Termotěsnění pod sací parohy Newsouth performance Obrázek

Záslepka EGR ventilu Forge FMEGRBP Obrázek

Reakční vzpěra motoru SuperPro (tvrdá verze) Obrázek

Podvozek:

KW varianta 1 INOX tlumiče + pružiny 

SuperPro silentbloky Obrázek

Jabba Sport zadní 23mm stabilizátor

Eibach přední 22mm stabilizátor 

Vpředu 312x25mm kotouče Zimmermann Formula Z dvoudílné kotouče s hliníkovým středem, 4 pístkové brzdiče AP racing, desky Ferodo DS2500

Vzadu 232x9mm kotouče Zimmermann

Pneu TOYO T1-R 205/40/17

Karoserie:

Přední rozpěrná tyč Forge Motorsport FMSBIBI Obrázek

Zadní rozpěrná tyč Forge Motorsport FMIB4RSB Obrázek

Styling:

Bodykit Fabia RS (přední, zadní nárazník + zadní křídlo)

Kola z modelu Octavia RS v zelené barvě

Přední mřížky, maska, zrcátka, kliky, zadní stěrač a křídlo lakované do černé lesklé.

Autodrom Sosnová 

Zajeté časy:

190hp a 330Nm:

Autodrom Most: 2min 5sec 

Autodrom Brnov přípravě

APR K04:

V přípravě...